Publication •  29.10.2025

«Це поступовий рух». Які сільськогоспкультури надають найбільші прибутки та у чому впевнені фермери

Something went wrong. Please try again later...

Андре Негрейрос про те, як змінюється поведінка українських фермерів, як Corteva нарощує експорт насіння з України та програму оцінку якості грунтів у прифронтових регіонах

Джерело: NV

Американська компанія Corteva, більше відома агровиробникам за брендом Pioneer, більше 10 років виробляє насіння провідних культур в Україні. В липні її керівництво анонсувало збільшення інвестицій у цей напрямок попри російську агресію. NV Бізнес поцікавився у керівника комерційного підрозділу Центральна та Східна Європа Corteva Agriscience Андре Негрейроса, якими він бачить нинішні умови роботи в Україні, які тенденції відзначає на аграрному ринку та які напрямки для інвестицій бачить після завершення війни.

Наскільки сприятливими є нинішні умови праці в Україні для вашого бізнесу?

Українські фермери роблять неймовірну роботу в складних воєнних умовах, і ми бачимо результати їхнього внеску в економіку. У січні-липні 2025 року сільськогосподарська продукція забезпечувала понад 60% валютних надходжень країни. Це результат роботи фермерів, які, незважаючи на всі ризики, працюють невтомно і таким чином підтримують економічну стабільність держави.

Corteva Agriscience збільшила продажі в Україні на 10% у першій половині 2025 року, а її дохід від продажу насіння кукурудзи та соняшнику зріс на 13%. Що цьому сприяло?
Ключовим фактором зростання був підвищений попит на кукурудзу. Порівняно з попередніми сезонами, ціни на зерно були вищими, логістика — відносно стабільною, а врожаї — достатніми, щоб фермери відчували впевненість у цій культурі. Тому деякі господарства, які експериментували з нішевими культурами в перші роки повномасштабної війни, повернулися до більш традиційних культур, розширюючи свої площі. По-друге, соняшник зберіг свою позицію як одна з найбільш економічно привабливих культур. Внутрішній ринок переробки гарантує стабільний попит, тому фермери активно інвестували в насіння соняшнику, розуміючи його прибутковість. Зовнішній контекст також мав вплив: відносна стабільність світового ринку дала українським фермерам більше впевненості в майбутньому, незважаючи на ризики війни.

Наскільки успішним був продаж засобів захисту рослин?

Ринок ЗЗР також показовий. Вже у 2024 році фермери використовували більше ЗЗР, ніж роком раніше. А сезон 2025 року розпочався ще активніше. Це демонструє високий рівень зацікавленості сільськогосподарських виробників у високоякісних рішеннях для захисту рослин. Ще один важливий момент — розвиток нашого портфоліо. Щороку в Corteva ми оновлюємо список гібридів, які пропонуємо фермерам. Отже, фактично, спрацювала комбінація: зміна структури культур на користь кукурудзи, стабільність соняшнику, зовнішні ринкові фактори.

Компанія зосередилася на виробництві насіння кукурудзи та соняшнику в Україні. Чи фіксуєте зростання попиту на інші культури?

Ми зосереджуємося на культурах, які є основними для українських фермерів і стабільно займають найбільші площі останні 10 років. Це соняшник, кукурудза, озимі зернові, ріпак та соя. Цього року ми зробили важливий крок і запустили локальне виробництво насіння озимого ріпаку бренду Pioneer. Перші 100 гектарів насіння вже засіяні в Полтавській та Хмельницькій областях. Для нас це логічний крок: з одного боку, ми розширюємо доступ фермерів до інноваційної генетики, адаптованої до українських кліматичних умов, а з іншого — диверсифікуємо ризики та забезпечуємо стабільність виробництва.

Глобально Corteva очікує дохід у розмірі 17,8 мільярда доларів у 2025 році, що на 5% більше, ніж у 2024 році. Яку частку доходу український підрозділ вносить у загальний дохід компанії?

Corteva працює більш ніж у 120 країнах по всіх основних регіонах світу, український підрозділ залишається особливо важливим. Він демонструє високі результати та вагому роль у досягненнях Corteva в Європі, входячи до провідних країн регіону за показниками у сегментах насіння та засобів захисту рослин.

Якщо говорити про підрозділ Центральної та Східної Європи, яким я керую, Україна зараз є безперечним лідером за абсолютними обсягами продажів.

Як би Ви оцінили частку Corteva на ринку насіння та засобів захисту рослин?

Corteva стабільно входить до числа лідерів як у сегменті насіння, так і у сегменті засобів захисту рослин. Ми є в трійці провідних компаній в Україні, які постачають фермерам насіння, і в п’ятірці постачальників засобів захисту рослин.

Хто зараз є основним споживачем насіння та ЗЗР Corteva в Україні? Це малі, середні фермери чи великі аграрні компанії?

Corteva працює з малими господарствами, середніми виробниками та великими аграрними холдингами. З 2022 року ми повністю перейшли на модель прямих продажів насіння в Україні, що означає, що фермери купують усе насіння безпосередньо у наших торгових агентів. Водночас великі компанії, які обробляють сотні тисяч гектарів, також відіграють важливу роль.

Як змінюється попит серед фермерів?

На початку 2025 року зафіксували кілька важливих змін попиту. Наприкінці минулого року фермери мали можливість інвестувати заздалегідь — вони купували насіння наперед, що було сильним сигналом довіри. Цього сезону ситуація інша: погодні умови, зокрема посуха на півдні та сході, значно вплинули на врожаї соняшнику та кукурудзи. Це, безсумнівно, впливає на готовність господарств планувати довгострокові закупівлі. Водночас попит на високоякісне насіння та ЗЗР залишається високим.

Чи плануєте розширювати експорт насіння з України?

Ще у 2022 році Corteva Agriscience збільшила експорт насіння до країн ЄС у 16 разів до 200 000 посівних одиниць, а у 2023 році експортувала на понад 50% більше, що стало рекордом за 10 років виробництва Corteva в Україні. Наразі компанія експортує приблизно на тому ж рівні до європейських країн: Австрії, Франції, Угорщини, Румунії, Словаччини, Болгарії, Бельгії, Чехії, Німеччини, Литви, Польщі, Сербії, а також до Центральної Азії. Підприємство в Україні здебільшого зосереджене на виробництві насіння спеціально для українського ринку, такий підхід дозволяє компанії пропонувати районовані гібриди, адаптовані до конкретних умов, що забезпечує ефективні врожаї.

Як швидко, за вашими спостереженнями, українські фермери переходять на інноваційні засоби захисту рослин, які менш шкідливі для ґрунту та навколишнього середовища?

Ми фіксуємо тенденцію до переходу на більш інноваційні засоби захисту рослин — ефективні при низьких нормах застосування і є ощадними для ґрунту та навколишнього середовища. Чи можемо ми сказати, що цей процес — швидкий? Я б сказав, що це скоріше поступовий рух. Найактивніше це демонструють великі аграрні холдинги та сучасні господарства, які синхронізують свої підходи з європейськими екологічними стандартами. Водночас продажі підтверджують цю тенденцію: сьогодні близько половини всіх засобів захисту рослин, що використовуються в Україні, базуються на інноваційних молекулах від оригінальних компаній. Це показує, що ринок рухається в правильному напрямку. І хоча малі та середні господарства приєднуються до цієї тенденції поступово, інтерес до високоякісних та безпечніших рішень щороку зростає.

Corteva досліджує вплив війни на українські ґрунти. Як це працює?

Другий рік поспіль Corteva пропонує фермерам можливість перевірити стан ґрунтів у районах, постраждалих від конфлікту, в рамках свого проекту Soil Tests. Фермери з Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Сумської, Чернігівської, Харківської та Херсонської областей можуть безкоштовно надсилати зразки до нашої сертифікованої лабораторії в Італії. Там проводиться повний аналіз — від складу та структури до рівня органічної речовини та агрохімічних показників. За результатами тесту фермери отримують детальний звіт та рекомендації від наших експертів щодо того, що робити для відновлення родючості, які поживні речовини застосовувати та які технології використовувати.

Які стратегічно привабливі ніші ви бачите в українському агробізнесі в найближчі роки?

Я б не сказав, що є якийсь сегмент, де Corteva взагалі не представлена. Компанія завжди орієнтується на потреби ринку. Якщо фермери почнуть проявляти більше зацікавленості до певних культур або технологій, ми готові розширити наш портфель у цих напрямках.